Den studerende opnår grundlæggende kendskab til GDPR (General Data Protection Regulation), og formår at anvende det i en akademisk praksis. Således at den studerende ikke uforvarende begår ulovligheder i den forskningsmæssige kontekst.
Links til afvikling af aktiviteter findes nederst. |
---|
KONTEKST
Alle studerende befinder sig i en kontekst, hvor denne kompetence er vigtigt og den er en forudsætning for mange forskningsmetoder. Hvis en studerende eksempelvis indsamler andres personoplysninger til brug i en opgave, skal han/hun overholde persondatareglerne.
Alle studerende skal på et tidspunkt i løbet af studiet tage stilling til deling af data. De bør allerede i løbet af 1. studieår hverve sig denne kompetence – evt. som en del af et videnskabsteoretisk forløb.
Hvis de studerende ikke får denne kompetence kan de risikere at bryde loven/krænke personer etisk.
UDBYTTE
Udbyttet er at studerende har kendskab til reglerne og lovgivningen omkring GDPR.
Den studerende kan håndtere data i en akademisk kontekst i forbindelse med deling og videregivelse.
Den studerende er sig bevidst om sit ansvar i forbindelse med indsamling af personoplysninger – f.eks. i forbindelse med opgaveskrivning.
AKTIVITETENS INDHOLD OG TRIN
Studerende opnår viden om GDPR-lovgivningen og håndtering af persondata i forbindelse med f.eks. indsamling af empiri i forbindelse med opgaveskrivning.
FØR AKTIVITETEN
1. Medbring eksempler på ulovligheder i undervisningen, f.eks. forsider, interviews mv.
2. Undervisningen bør være case-/problemorienteret. Dette åbner op for spørgsmål og dialog. Benyt en quiz, padlet eller lignende for at bedømme viden/niveau på holdet.
AKTIVITETEN TRIN FOR TRIN
1. Introduktion til GDPR. Hvad og hvorfor
2. Forudsætningsløs quiz eller lignende med klare svar. Her kan man vælge at forklare undervejs i quizzen. Formålet med quizzen er at løsne stemningen og komme med respons undervejs på spørgsmål/svar. Formatet kan variere: Kahoot, Padlet, Mentimeter.
3. Find cases, problemfelter, eksempler fra medierne så der kan komme en dialog i gang omkring reglerne. Dette kan eventuelt foregå i grupper.
4. Afrunding. Opsamling/spørgsmål. Veje til mere viden. Brugte materialer skal ud på et eventuelt LMS/videresendes på mail.
EFTER AKTIVITETEN
Afrunding på sessionen. Henvis eventuelt til andre kurser, og vis hvor de studerende kan finde, og få mere information omkring emnet.
MATERIALER OG FORBEREDELSE
Forberedelse | Materialer |
---|---|
Underviser orienterer sig i GDPR, f.eks. ”GDPR for dummies”, forklarende hjemmesider og anden almen oplysning og lovgivningen. | Denne side giver et rigtig godt og overskueligt overblik over, hvad personoplysninger er, og inddeler dem i forskellige kategorier https://studerende.au.dk/it-support/informationssikkerhed/databeskyttelse-gdpr/hvad-er-personoplysninger/ |
Det skal overvejes/findes videre oplysning til spørgsmål – jura, specialister mv. Overvej niveauet – det bør ikke være for højt/indviklet, da det hurtigt bliver komplekst. Vær opmærksom på om det medbragte undervisningsmateriale (eksempler) er konstrueret og ikke ulovligt. |
UDFORMET AF
Det Kgl Bibliotek, AU Library Pernille Holm Lindhardt, Søren Elle, Lisbeth Ramsgaard Carlsen.
Sammen med informationsspecialister og underviserudviklere
INSPIRATIONSKORT