Bliv dus med bloguniverset

Ofte forbinder vi bloggen med noget gammeldags, der drejer sig om deling af personlige oplevelser, madopskrifter, rejsedagbøger og sådanne sysler, men bloggen kan også indbyde til akademisk faglig formidling og vidensdeling af egen eller andres viden på en mere uhøjtidelig og personlig måde end f.eks. forskningsartikler og dermed også nå bredere ud.

I denne aktivitet bliver bloggens karakteristika undersøgt og vi vil komme ind på, hvordan den studerende selv kan oprette, dele eller deltage i en blog, og på den måde er aktiviteten medvirkende til at understøtte den studerendes digitale akademiske kompetencer.

Denne aktivitet indgår også som del af en STAK-linjeføring. STAK-linjeføringer har til formål at løfte den studerende fra et begynder-niveau (aktivitet 1) til et kompetent-niveau (aktivitet 4) inden for en digital akademisk kernekompetence.

Aktiviteten her er nummer 2 i STAK-linjeføringen: Ræk ud efter verden.

Alle links til afvikling af aktiviteter findes nederst

KONTEKST

Den studerendes akademiske digitale kompetencer kommer i spil ved at aktiviteten fokuserer på bloggen som formidlingsform. En blog er en webtjeneste, der ligger mellem en formel og uformel kommunikationsform og derfor kan ens viden og erfaringer nå bredere ud end en akademisk opgave eller en forskningsartikel kan. Det kan være en fordel både i forhold til at opbygge et netværk, til jobansøgninger og til at videndele og få/give feedback ved at kommentere på hinandens blogs.

 

UDBYTTE

Den studerendes udbytte af aktiviteten er:

  1. Forståelse for bloggen som formidlings- og deltagelsesform
  2. De studerende kan oprette en blog og tage stilling til hvordan videndeling og samarbejde skal foregå på bloggen.

 

AKTIVITETENS INDHOLD OG TRIN

Denne aktivitet drejer sig om at blive klogere på bloggen som et mere uformelt og personligt akademisk formidlingsmedie end for eksempel en forskningsartikel. Bloggens karakteristika bliver undersøgt og diskuteret, hvorfor bloggen kan være interessant som kommunikationsform. Vi vil desuden komme ind på, at oprette en blog, og det at deltage med indlæg eller kommentarer i en blog.

FØR AKTIVITETEN
Aktiviteten kan gennemføres online f.eks. med et videokonferencesystem f.eks. Zoom, og der skal derfor sendes link til de studerende til zoom på forhånd. De studerende bedes tænke over et tema, de kunne tænke sig at skrive om, diskutere og videndele bredt på en blog. Det kan f.eks. være egen viden eller andres viden som en ny bog om temaet, eller resultater fra den studerendes opgave, en problemstilling osv. De skal have oprettet sig som brugere på en blog f.eks. i WordPress eller på blogger.com.

AKTIVITETEN TRIN FOR TRIN

A: Underviseren starter med at vise sin test-blog, der kan hedde blog om blogging og som indeholder et par spørgsmål f.eks. hvilke blogs de studerende kender eller kan anbefale, De studerende kommenterer på bloggen.
Underviseren og de studerende diskuterer herefter hvad bloggen kan og i hvilke sammenhænge den kan være anvendelig ved f.eks. at kigge på nogle af eksemplerne, som de studerende har lagt på underviserens blog. Underviser har et oplæg parat, hvis det viser sig, at der ikke er den store diskussionslyst (Se links til inspiration til “Hvorfor blogge” Eksterne ressourcer).

B: For at få en god føling med bloggen som kommunikationsmiddel arbejder de studerende sammen to og to i breakout rooms med at diskutere og sammenligne to akademiske/faglige blogs med henblik på at finde ud af, hvad de har til fælles og hvad der adskiller dem. F.eks. sproget og tonen (formelt/uformelt), hvem afsenderen repræsenterer., hvem målgruppen er, hvor meget aktivitet, der er, og hvor meget eller lidt den indbyder til kommunikation; er der f.eks. kommentarfelter og delingslinks til sociale medier m.m. Kan man abonnere på bloggen, skal man oprette sig som bruger for at kommentere og hvorfor det kan kan være en god ide (imodsætning til at være anonym).

De studerende vælger en blog fra f.eks. nyhedsmediet Version 2, https://www.version2.dk/blogs og sammenligner med f.eks. denne blog: https://www.museion.ku.dk/en/blog/

C: Efterfølgende er der en fællessession, hvor erfaringerne diskuteres i plenum med underviser som facilitator.

D: De studerende skal nu selv oprette en blog på f.eks. www.blogger.com eller i WordPress. De arbejder i grupper eller hver især afhængig af, hvad de selv vil. Det gør de igen i breakoutrooms. Dem der arbejder alene samles i et eller flere breakoutrooms. De skriver noget tekst og indsætter eventuelt andre ressourcer og de finder ud af, hvordan de vil videndele og kommunikere. Meningen med denne øvelse er, at de studerende kommer i gang med at afprøve blogmediet, og reflektere over det at være blogdeltager og udøver samt hvordan deling af bloggen skal foregå og om der kan kommenteres anonymt eller med tilkendegivelse af identitet m.m.. Der er ingen forventninger om, at de studerende skal lave en flot og færdig blog, men at de har et fundament og en forståelse for mediet, som de kan arbejde videre med.

E: Underviser samler op i plenum og spørger de studerende om, hvordan det har været at arbejde med blogs og om det er noget de vil fortsætte med.

EFTER AKTIVITETEN
Evt. evalueringsskema.

 

MATERIALER OG FORBEREDELSE

 

Forberedelse Materialer
Forbered oplæg om hvorfor og i hvilke sammenhænge det kan være en god ide at blogge. Disse to sider kan eventuelt bruges som inspiration til oplægget
https://erikback.com/hvorfor-blogge/eller denne, der også viser en kort video om at blogge som forsker; https://sites.ku.dk/hvorfor-blogge/
Underviser skal gøre sig klart hvilken blogplatform, de studerende skal arbejde i f.eks. WordPress eller blogger.com.
Underviser skal have oprettet en blog og afprøvet dens funktionaliteter på den blogplatform, der skal bruges til undervisningen. Se diverse vejledninger og andre ressourcer der kan hjælpe underviseren med at forstå og udføre aktiviteten under Eksterne ressourcer.
Underviser skal have fundet eksempler på blogs f.eks. fra version 2 https://www.version2.dk/blogs og medicinsk museion https://www.museion.ku.dk/en/blog/ Underviseren skal have adgang til et videokonferenceprogram, hvis aktiviteten gennemføres online.
Underviseren skal have sat sig godt ind i Bloggen som kommunikationsform og hvad der adskiller bloggen fra andre former og gør den til noget særligt. Underviser skal have fundet forskellige eksempler på nettet, særligt de akademisk-faglige blogs.

 


UDFORMET AF
Anne Bagger, Henrik Tang, Bo Søgaard Jensen
Københavns Universitetsbibliotek


LINKS TIL ANDRE STAK AKTIVITETER:

Publicering af akademisk formidling

Kvalificer din digitale formidling

INSPIRATIONSKORT

 

EKSTERNE RESSOURCER

Worthington, P., Reniers, J., Lackeyram, D., & Dawson, J. (2019). Using a Project Blog to Promote Student Learning and Reflection. Canadian Journal of Higher Education, 48(3), 125–140. https://doi.org/10.7202/1057132ar
Artiklen argumenterer for bloggens anvendelighed i undervisning til refleksion og kommunikation mellem de studerende.

https://sites.ku.dk/hvorfor-blogge/
God inspiration til hvorfor det kan være en god ide at blogge inklusiv en video om forskerblogs.

https://educate.au.dk/it-i-undervisningen/blogs/
God side med blandt andet værktøjer man kan bruge.

https://www.museion.ku.dk/en/blog/
eksempel på akademisk blog

https://www.version2.dk/blogs
Eksempel på faglig blog

https://www.blogger.com/
Nem platform til at oprette blogs

https://wordpress.com
Mere avanceret platform til at oprette blogs.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *