Akademisk netværks-og indholdsskabelse på sociale medier

Informationskompetencer: Akademisk netværks- og indholdsskabelse på sociale medier

Denne STAK-linjeføring sigter mod samlet set at løfte den studerende fra et begynder-niveau (aktivitet 1) til et kompetent-niveau (aktivitet 4) inden for en digital akademisk kernekompetence. STAK-linjeføringer er målrettet opøvelsen af særligt centrale akademiske digitale kompetencer i relation til STAK-projektets fire identificerede kompetencesøjler. 

Linjeføringen her rummer altså 4 aktiviteter som samlet set sigter mod at give den studerende et fokuseret kompetenceløft. Nedenfor findes beskrivelse af linjeføringen, dens udbytte, de aktiviteter der indgår i linjeføringen og hvordan de tilsammen bevæger den studerende fra begynder-niveau til kompetent-niveau i forhold til en akademisk digital kernekompetence

Linjeføringens udbytte

Den studerende udvikler en række relevante akademiske digitale kompetencer indenfor netværks- og indholdsskabelse med særligt fokus på sociale medier. 

  • Den studerende lærer at mappe sit akademiske netværk og opnår sideløbende viden om, fra hvilke sociale medier, der udgår relevant faglig og akademisk kommunikation. 
  • Den studerende lærer at oprette og/eller vinkle sin ageren på sociale medier, således det passer ind i en akademisk kontekst. 
  • Den studerende lærer at kommunikere akademisk og fagligt på sociale medier
  • Den studerende lærer at producere længere tekster rettet mod sociale medier.

Linjeføringens formål og indhold

Den studerende bliver i linjeføringen præsenteret for en række relevante akademiske digitale kompetencer indenfor netværks- og indholdsskabelse med særligt fokus på sociale medier. 

De forskellige aktiviteter, som danner den samlede linjeføring, har til sigte at opkvalificere den studerendes akademiske praksis ift. at skabe indhold, netværke og kommunikere akademisk på sociale medier. Megen saglig og akademisk kommunikation finder nemlig sted på diverse sociale medier, og selvom det modsatte bestemt også er tilfældet, kan der altså være meget relevant viden at hente som studerende, hvis man er bevidst om, hvor man skal lede, samt hvordan man bedst agerer i en faglig og akademisk kontekst.

I linjeføringens første aktivitet bliver den studerende via en mindre mindmapøvelse bevidstgjort om, hvilke digitale platforme og sociale medier, akademisk og fagrelevant kommunikation kan udgå fra - samtidigt med at der sideløbende skabes et systematisk overblik over eget akademisk netværk. 

I de efterfølgende aktiviteter arbejdes der mere indgående med, hvordan den studerende selv kan bruge de sociale medier til at netværke og kommunikere fagligt, seriøst og akademisk. I aktivitet to bliver den studerende introduceret til, hvordan man anlægger en særlig faglig og akademisk vinkel ved brug af sociale medier. I aktivitet tre bliver den studerende klædt på til at kunne anvende retoriske virkemidler, i form af Aristoteles’ appelformer, til at formulere sig kort og præcist om faglige, akademiske emner. I aktivitet fire i linjeføringen, bliver der lagt yderligere på, således at den studerende videreudvikler sine kompetencer til at kunne kommunikere og producere akademisk og fagligt målrettet sociale medier og evt. andre akademiske digitale platforme.

Du kan læse mere om aktiviteterne ved at trykke på nedenstående kasser

 


UDFORMET AF
KEA Bibliotek,
Informationsspecialister og studerende.